X
تبلیغات
رایتل

ذهن انتشاری

21 دی 1393

ذهن انتشاری، ذهنی است که با استفاده از یک مولفه و یا یک ویژگی، تمام زندگی و هستی  یک شخص را تحلیل می کند. به تعبیری درست تر و روشن تر، وقتی از یک ویژگی منفی و غیر اخلاقی شخصی مطلع می شود، آن عنصر منفی را به تمام زندگی او سرایت می دهد و با انتشار آن ویژگی در همه ی ادوار متفاوت زندگی و ساحت های مختلفش، نکات مثبت شخص را نادیده می گیرد. به عنوان مثال، اگر شخصی اعتراف کند که در فلان مقطع زندگی اش دروغ گفته است و مرتکب فلان عمل غیر اخلاقی شده است، ذهن انتشاری، همین نکته ی منفی را در تمام زندگی او منتشر می کند و سبب می شود دیدگاه غیر واقعی در باره اش شکل گیرد و نکات مثبت اش دیده نشود. ذهن انتشاری، ذهن بی حوصله ای است، می خواهد تکلیفش را در وقت کم و فرصت اندک، با همه چیز روشن کند. از این رو جهان بسیار پیچیده و ذو ابعاد را ساده می کند. ساده سازی، یکسان سازی و شبیه سازی کار ذهن انتشاری است. 

  


ذهن انتشاری، از موارد جزیی، نتیجه کلی می گیرد. ذهن انتشاری، قدرت تعمیم دهی بالایی دارد. هر مورد خاصی را به تمام زندگی فرد تعمیم می دهد. کافی است از چند مورد منفی از کسی مطلع گردد، به سرعت به همه ی زندگی او رنگ آن خطا را می زند. در مناسباتی که ذهن انتشاری بر آن حاکم است، هر اعتراف کوچک و خاص، باعث می شود که شخص از هستی اش ساقط گردد و همه ی رفتارهای درست و اخلاقی گذشته اش را نادیده بینگارند. در چنین جامعه ای، اعتراف، هزینه ی بالا و غیرمنصفانه ای بر فرد تحمیل می کند.


ذهن انتشاری، نه تنها دست به تعمیم ناروا در باره ی کل زندگی یک شخص می زند، گاهی صفت و ویژگی یک یا چند شخص را از یک قوم، شهر، فرهنگ، نقش اجتماعی و یا طبقه و صنف را به همه ی آحاد آن قوم، شهر و... سرایت می دهد. از یک ویژگی یک شخص، الگویی می سازد و هر آن کس را که با صاحب آن صفت و ویژگی، صرفا در یک شاخصه مشترک باشد، تحلیل می کند. برچسبی می سازد و به یک صنف و یا یک طبقه و یا یک قوم و فرهنگ می چسباند. به عنوان مثال، چند نفر از شهر "الف" را می بیند که به نظر او خسیس هستند ، حکم کلی صادر می کند که همه ی ساکنان شهر "الف"، خست دارند. تعمیم ناروا، یکی از خطاهای ذهن انتشاری است. خطایی که معرفت آدمی را مخدوش می کند. بسیاری از پیشداوری ها و قضاوت های غیر اخلاقی ما نتیجه ی ذهن انتشاری است. ذهنی که یک صفت مذموم را به زمان ها، مکان ها و اشخاص مختلف تعمیم می دهیم و پس از آن حکم کلی صادر می نماییم. 

نظرات (6)
سلام بر دوست عزیز و گرانمایه ام .... بسی استفاده کردم گرچه به نظرم آمد کاش عنوان مطلب ذهن استقرایی بود شاید با مسمی تر مینمود چرا که ذهن انتشاری مارا به یاد یکی از اقوام مان می اندازد که هر وقت میخواهیم مطلبی منتشر نشود به او میگوییم این یک راز است و مبادا به کسی بگویی و او چون ذهنی انتشاری دارد خیلی زود می فهمیم همگان از این ذهن سرشار و سر ریز به عمق آن مطلب پی برده اند !
پاسخ:
سلام دکتر عزیز

اونا که فرمودید شخص انتشاری اند نه ذهن انتشاری
سپاس از همراهی تان
و اما بعد از اینکه من از شهر الف هستم ولی خدا شاهده بغیر از آنچه افتد و دانی در بقیه ی موارد خسیس نیستم تا قبر آآآ .... اما از شوخی گذشته دو نکته در اینجا لازم به ذکر است یکی آنچه به نظر من به درستی به آن اشاره کرده اید یعنی تعمیم یک پدیده به کل که این کار ذهن قضاوت گرای انسان هایی است که از یک بعد انسان به شیوه ی استقرا دست به قضاوتی بر مبنای استقرا میزنند که عموما دور از تامل و واقعیت است گرچه که هیچگاه ما از مورد قضاوت قرار گرفتن مبرا نیستیم . دوم اینکه مشکل دیگری که ما با آن مواجهیم این است که عموما اشاعه یا انتشار دادن به تعبیر حضرتعالی و تعمیم دادن به باور حقیر ریشه در این قضیه دارد که ما جلوه ها و جنبه های مختلف زندگی و شخصیت افراد را با انتظارات فردی که دیگران را میخواهد مورد قضاوت قرار داد می سنجد و وقتی چنین سنجشی رخ داد هم یک پدیده را به سایر وجوه تعمیم میدهد و هم انتظار و اشتباه فاحشی که رخ میدهد آن است که کل این مجموعه را ناصواب می پندارد و به فرمایش شما هر انگی و هر برچسبی را به آن میزند و دست آخر کل وجود آن دیگری را زیر سوال میبرد این قصه در طول تاریخ جامعه ی ما عینیت دارد و اصل همه یا هیچ در نگاه مردم حاکم است یعنی یا کسی باید همه ی وجوه مورد انتظار مارا بر آورد تا مقبول باشد و قهرمان شناخته شود یا به صرف اینکه باوری یا رفتاری خارج از انتظار ما داشت کل باور ما به او باطل میشود و این قضیه اتفاقا مارا به خود سانسوری و دست آخر نقابهای گوناگون میکشاند و آزادی و واقعیتی که خود میخواهیم داشته باشیم را به قهقرا میبرد .
پاسخ:
سلام

ما که البته گز ندیدیم از شهر الف.
یادم رفت مثال بزنم به شهر "ک"... که مشهور به ترسو بودن اند.

حق با شما است. خیلی شبیه روش استقرایی است
سلام. مطلب جالبی بود. اما قبلا با عنوان دیگری این رو خونده بودم. البته الان که روان شماسی دستی در تمام علوم برده اما این مطلب رو اخلاق در تعالی مراتب انسانی مطرح کرده . البته پر واضحه فردی همانند شما به این گونه موارد واقف صرفا به جهت تکرار مطالب برای خودم بیام کردم. با تشکر طهورا
پاسخ:
سلام و درود بر شما

سپاس از همراهی تان
سلام، برام جالب بود، نمی دونستم به این عمل ذهن انتشاری می گویند.
پاسخ:
درود بر شما
متن زیبایی بود . چیزی که هر روز با آن درگیریم اما متوجه آن نیستیم .
یکی از ریاضی دانان میگه طبیعت زبانی دارد و زبان آن ریاضی است.مثلا همین مورد رو توی هندسه بهش میگیم : استدلال استقرایی . همه چیز رو میشه با زبان ریاضی مطرح کرد.
پاسخ:
سلام محمود رضای عزیز

بله چیزی شبیه استدلال استقرایی است. از یک یا چند نمونه، یک حکم می سازیم. و بعد هم اصلا حاضر نیستیم دست از این حکم برداریم. هر چقدر هم که شواهد خلاف بیاوریم باز سماجت می کنیم.
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)

نام :
پست الکترونیکی :
وب/وبلاگ :
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد